ארגון הטליבאן

לעמוד הבלוג הראשי

ארגון הטליבאן

מקורותיו, מעשיו ועתידו

פירושו של שם הארגון בשפת הפשטו הוא "תלמידים". מקורו בתנועת הסטודנטים הפשטונים (קבוצה אתנית ממוצא אירני) שהתנגדה לשחיתות באפגניסטן. התנועה צמחה באמצע שנות התשעים והפכה לארגון פוליטי-צבאי מוסלמי אשר שלט באפגניסטן. בין השנים 1995-2001 הטליבאן תפס את השלטון בהפיכה צבאית והנהיג במדינה משטר הלכה אסלמי נוקשה.

 

בשנת 1995 עלתה תנועת הטליבאן וכבשה את רוב חלקה הדרומי והמזרחי של אפגניסטן תוך פחות משנה. תוך זמן קצר השתלטה מפלגת המוג'אהדין על כ-90% מהמדינה כשהיא זוכה בתמיכתם של למעלה מ-80% מהאוכלוסייה. שאר האוכלוסייה תמכה בפלג השיעי-קומוניסטי, שהמשיך לשלוט בצפון המדינה ונאבק על השלטון בה.

 

ראשי הטליבאן קבעו את השריעה כחוק המדינה ושינו את מערכת החינוך לחינוך המבוסס על הקוראן, ללא השפעות מערביות. זאת למרות איום של האו"ם להפסיק את הסיוע הכלכלי והרפואי למדינה.

 

במסגרת ההקצנה הדתית, החיל הטליבאן במדינה דיכוי נשים חסר תקדים. נשות אפגניסטן הפכו לשפחות נטולות זכויות, נאסר עליהן לעבוד ורובן המוחלט הפסיקו ללמוד. על רופאים ממין זכר נאסר להעניק טיפול רפואי לנשים, עליהן נאסר להגיע לבתי חולים כלליים. כחלק מההטפה לצניעות על פי השקפת הארגון, הורה הטליבאן על קוד לבוש אחיד לנשות המדינה: כל הנשים חויבו ללבוש "בורקה" המכסה לא רק את גופן וראשן (בדומה לרעלה המסורתית), אלא אף את פניהן ועיניהן. בשנת 1998 נחקק חוק המחייב איטום חלונות בצבע שחור למניעת אפשרות שנשים ייראו בידי גברים. חוקים אלו נאכפו בקפדנות בידי משמרות סיור עירוניות של הטליבאן, ונשים שלא צייתו לחוק הוכו באכזריות. על נשים שהפרו חוקים אלו ואחרים, הוטלו עונשים אכזריים. חאלד חוסייני שהיה פעיל בארגוני זכויות אדם באפגניסטן מעיד על כך בספריו.

משטר הטליבאן תמך בשליטים הקיצוניים בסודן (האחראים לרצח העם בדארפור) ונתן מחסה לטרוריסטים איסלאמיים. אנשי הטליבאן טענו כי אינם יכולים להסגיר למערב אדם מוסלמי הנאבק למען עקרונות האסלאם.

 

לקראת סוף שלטונם, ביצעו אנשי הטליבאן שתי פעולות שעוררו זעם רב בעולם המערבי:

- פיצוץ פסלי בודהה בבמיאן, תוך הריסת סמלים של דת אחרת במתכוון.

- הוצאת חוק שחייב הינדים לשאת טלאי צהוב - לכאורה, על מנת שמשטרת הדת לא תטריד אותם.

 

פעולה נוספת שניסו אנשי הטליבאן לעשות היא לשדוד את האוצרות האפגניים מהבנק המרכזי. אך אנשיו נכשלו בכך, לאחר שלא זכו לשיתוף פעולה מצד עובדי הבנק, שהיו נכונים להיהרג.

 

משטר הטליבאן לא הוכר כשלטון לגיטימי על ידי רוב מדינות העולם, בעיקר לאחר 1998 כאשר הואשם במתן חסות למחנות אימון ומקלט לטרוריסטים, ובראשם אוסאמה בן לאדן, מנהיג ארגון אל-קאעידה.

פיגועי 11 בספטמבר 2001 העלו את אפגניסטן כחשודה עיקרית במתן סיוע לארגוני טרור ובסיסי פעולה לאוסאמה בן לאדן וארגונו אל-קאעידה, אשר לקחו אחריות על תכנון הפיגועים.

 

מלחמת אפגניסטן, שנמשכה חודשיים בשנת 2001  (7 באוקטובר - 7 בדצמבר) ואשר במסגרתה נכבשה אפגניסטן על ידי כוחות קואליציה בראשות ארצות הברית, הביאה לקץ משטר הטליבאן. אף שהוקמה ממשלה מקומית (אסלאמית אף היא, אך פחות מהטליבאן), נמשך כיבוש המדינה בחיפוש אחר בסיסים של ארגוני טרור. עבר זמן רב מנפילת הטליבאן עד שהעזו נשות אפגניסטן לחשוף את פניהן.

 

ההצגה שלנו, "רודף העפיפונים" עלתה בשנת 2018 וכשעבדנו עליה, חשבנו שהפרק הקשה הזה בהיסטוריה של המדינה המדממת הזאת נגמר. כך היה עד 2021.

עם נסיגת הצבא האמריקאי החל הארגון להשתלט שוב על המדינה. באוגוסט אותה שנה נכבשה קאבול והטליבאן קיבל את השלטון הרשמי באפגניסטן.

החשש של הארגון מהסנקציות הבינלאומיות גרם להם להודיע באופן רשמי על גישה מרוככת יותר, אך בפועל הדיכוי חזר וככל הנראה המצב ישוב להיות כמו בסיבוב הקודם.

 

 

 

 

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך

ריצ'רד השלישי עם דורי פרנס

פודקאסט "נסחפים" אודות ההצגה עם דורי פרנס
ריצ'רד השלישי עם דורי פרנס

על חופש ואהבה

ביקורת על ההצגה "סיראנו" מאת אלכסנדר מיכאילוב
על חופש ואהבה

אני יודע רק לשיר ולמות

ביקורת על ההצגה "סיראנו" מאת אלה בוריסובה
אני יודע רק לשיר ולמות