top banner
נתן שרנסקי

נתן שרנסקי

נתן שרנסקי

כתיבה: ברוריה אבידן – בריר

עריכה:  בינה אופק

מרס 2008            

ב-1 למאי 1988 אנחנו, קבוצה של אסירי ציון הקמנו את הפורום הציוני ואני עמדתי בראשו. בשנה הראשונה של פעילותנו עסקתי בארגון הפגנות. היה ברור לנו שאם לא נלחץ על המימסד ולא נהיה ארגון בעל כוח לא ישמעו אותנו. את הפעילות ריכזנו מבית ליד התחנה המרכזית בירושלים. אותו בית שרכש למעננו המולטי מיליונר הניו יורקי מורט צוקרמן, יופיע בתולדות תיאטרון  גשר. כי בשעה שסלאבה מלצב הגיע לישראל והחל בבנית התשתיות לה קמת התיאטרון, כדי לחסוך בהוצאות, חודש ימים הוא ישן על מיטה ארעית בבניין שלנו בירושלים. מורט צוקרמן הוא חבר שלי ובשיחה בינינו בניו יורק אמרתי לו: אתה בונה גורדי שחקים בארצות הברית. בוא תקנה בית קטן בירושלים ואנחנו נתמקם בו עד שנסיים את הפעילות שלנו. הפורום התפרק ב-2002 ורק עכשיו מורט צוקרמן מוכר את הבניין בירושלים. 

באותן שנים בהן לחמנו למען עלייה אינטנסיבית מברית המועצות, גייסנו למעלה ממיליון דולר למען העולים ואפשר לומר שהיינו "ההסתדרות של העולים". המימסד לא חיבק אותנו, מכיוון שביקרנו את מדיניות שלטונות הקליטה. שמחה דיניץ ז"ל אז יו"ר הסוכנות קרא לי והציע שאם נהיה ילדים טובים הסוכנות תסייע לנו בתקציבים. בחרנו להיות ילדים רעים והוכחנו שאנחנו מסוגלים לגייס כסף אצל יהדות ארצות הברית ולהיאבק בדרכנו שלנו על דרכי הקליטה של העולים מברית המועצות. המפעל הגדול שלנו היה הקמה של קרן למשכנתה שנייה. סיפור הקמת הקרן מעניין. המולטי מיליונר ג'וזף גרוז קרא מאמר שפירסמתי בג'רוזלם פוסט , בו טענתי שאנחנו ערב עלייה גדולה מברית המועצות והמימסד לא ערוך לבעיות הקליטה. גרוז קרא את המאמר צילצל וביקש שניפגש. בדרכי אליו נודע לפעילי הפדרציה היהודית בניו יורק שאני הולך לפגוש אותו בלי תיאום מוקדם והם תמהו שלא פניתי אליהם לעזרה בתיאום הפגישה. אבל אני לא פניתי אליו, הוא פנה אלי. איש בן 90 שקיבל אותי בביתו במנהטן ורצה לדעת מה הצרכים הכלכלים של העליה הצפויה. כשנקבתי בסכום של 20 מיליון דולר הוא הודיע לי שאם אמצא 19 מיליונרים שכל אחד יתרום מיליון דולר, הוא יתרום את המיליון האחרון. את המיליונרים לא מצאתי. עברו שלושה חודשים וגרוז הודיע לי שהוא החליט לתרום לבדו את כל 20 מיליון הדולרים. עשינו עיסקה עם המנכ"ל בלומברג שהיה מנ"כל טפחות והוא הוסיף עוד הלוואות בסך 80 מיליון דולר, מה שאיפשר ל-7000 משפחות לקבל משכנתה שנייה בלי שנהיה חייבים למימסד. הוכחנו שאפשר להיות יזמים עצמאיים ושהוכחנו את כוחנו הסוכנות היהודית החלה לשתף פעולה.

זה הרקע הציבורי שקדם לסיפור ההקמה של "גשר" מזוית הפורום. אשר לזוית האישית: כשהייתי סטודנט לפיסיקה ומתמטיקה שימושית במוסקבה אני וחברי הסטודנטים היינו מוכנים  "לבזבז" את כל כספי הסטיפנדיה הממשלתית שלנ ועל כרטיסים לתיאטרון ולצפות ב"שלוש אחיות". באותן שנות דיקטטורה, בתיאטרון יכולת לקבל רמזים של מסר וחופש.

הקשר שלי עם אנשי "גשר" התחיל ב-1990 באמצעות בת דודי השחקנית לודמילה חוביניצקי, שצילצלה אלי ממוסקבה סיפרה שיושב אצלה השחקן מיכאיל קזקוב שמספר לה על בימאי ופרודיוסר צעיר יבגניי אריה שרוצה להגיע לישראל ולהקים תיאטרון בשפה הרוסית. מיידית חשבתי שזה רעיון גדול. הייתי מודע לעובדה שלעליה הרוסית צרכים  תרבותיים גבוהים. אפילו פחדתי שחלקים מסויימים מאותה עלייה יפחדו לבוא לישראל בגלל הבידוד התרבותי שהם צפויים לו. ידעתי שתיאטרון רוסי שהוא ברמה גבוהה מאד יספק לאותה עלייה את הרעב לתרבות. תיאטרון רוסי במיטבו בישראל יספק לעולים הרוסים את ההוכחה שישראל לא פרובינציה תרבותית.

לא הייתי מודע למלחמת השפות והתרבויות שהייתה כאן בעבר. בתמימות מסויימת כשהגעתי  ל""שירותרום" סיפרתי לאנשים שפגשתי שם על הרעיון המתגבש להקמת תיאטרון רוסי. התגובות היו פסקניות ואנטי. מה? תיאטרון רוסי בישראל? אנחנו שלא נתנו כתף לתיאטרון רומני ולא לאידי, נסייע לתיאטרון רוסי? זה אנטי ציוני. קצת התפלאתי שגם באידיש הקדושה פוגעים. בני שיחי הבהירו לי שאין סיכוי שהמימסד כמו משרדי הקליטה והסוכנות יתנו יד. 

כמי שהיה אסיר ציון הגישה הפטרנליסטית שלהם לא הייתה מובנת לי. הייתי משוכנע שהקמת תיאטרון "גשר" מעבר לחשיבות התרבותית היא גם כוח אדיר בקליטת העלייה הרוסית. אני לא זוכר איך המשיכו המגעים. דיברתי עם מישהו במוסקבה והוחלט שבשלב ראשון נארגן קונצרטים בישראל למשלחת אמנים רוסיים שתנחת כאן. כך הגיע אלינו לירושלים ממוסקבה סלאבה מלצב. אני חייב לציין. כל המגעים שלי היו איתו. בעיני בלעדיו "גשר" לא היה קם.

גם תקציב לעריכת הקונצרטים לא יכולנו לקבל מהמימסד. שיכנעתי חברים בפדרציה היהודית בניו יורק לתרום 24 אלף דולר לעריכת הקונצרטים. הצעד הראשון בוצע. הגיעו 15-20 שחקנים לקונצרטים. היה מפוצץ. הקהל מילא אולמות בתל-אביב,חיפה ובאר שבעבצל המלחמה והסקאדים בסוף 1990. רציתי שתיאטרון "גשר" יוקם בירושלים, אבל במקביל לקונצרטים מלצב החל לנהל מגעים עם עיריות ובעיריית תל אביב היו מוכנים לדבר. מלצב שהיה משוגע לדבר, הכין את התשתית ליבגני ארייה ולחבורת האמנים הראשונה שלו.  בהמשך השנים כשהיו פיצוצים ביןיבגני אריהומלצב והיו פונים אלי לגישור בגשר הבהרתי שבמחלוקות אישיות ואמנותיות אני לא מתערב. סירבתי בתוקף להיות פטרנלי. כל מה שהיה חשוב לי זה לתת להם את הכסף לשנה הראשונה וזה לא היה ברור מאליו. הכסף של הפורום נועד לעזרה לעולים מסכנים. לבסוף נתנו לגשר" 100 אלף דולר, על בסיס של הלוואה עומדת, כשברור לכולם שהלוואה היא מענק.

אני זוכר את הצגת הבכורה הראשונה: "רוזנקרנץ וגילדרשטרן". מאז ההצגה המצויינת, תיאטרון "גשר" ניפץ סטיגמות. אם את התרבות המרוקאית ניסו למחוק, אנחנו היינו תרבות חזקה שלא נכנעה למחיקה והייתה מוכנה להתמודד כאן בכור ההיתוך התרבותי. שברנו סטיגמה חזקה. בהמשך הופעתי בניו יורק ואספתי כספים למען "גשר". אני לא זוכר כמה כספים אספתי, כי הייתה כבר אגודת ידידים והכספים עברו אליה ישירות.

מכל הצגות התיאטרון נחרטו בי שתי הצגות: "העבד" על פי בשביס-זינגר ו"מולייר" של בולגקוב. בהמשך סייעתי לתיאטרון "גשר" במגעים להשתתפותו בפסטיבלים בינלאומיים. בארבע ממשלות ישראל בהן כיהנתי כשר הבעתי את דעתי שאני מרגיש עצמי איש התפוצות לא פחות מהיותי ישראלי. מדינת ישראל שייכת לעם היהודי כולו. השקפה זו שלי, מתחברת למסר של תיאטרון "גשר". כאן בישראל יתמזגו תרבויות בלי לטשטש את היחוד. זה היה טבעי שבמשך השנים "גשר" החלה להציג בעברית ולאנסמבל נכנסו שחקנים ישראלים.

אף לא לרגע לא ראיתי את עצמי כמצנט. אלא כמוליך. כמו שרעייתי אביטל החלה להילחם על שחרורי וסחפה את המימסד כך אנחנו בפורום בראשותי פתחנו דלת ראשונה ל"גשר" ובעקבותינו המימסד המחבק הצטרף. 

 

לרכישת כרטיס לחצו כאן

לוח הצגות

הצגות קרובות:
יום ה' 25.10.2018 שעה 20:00

חדשות

הכירו את מחזור א', הראשון לסיים את *סדנת הבמה של תיאטרון גשר*!


הקרנות חד פעמיות של הסרטים הבולטים וזוכי הפרסים של 2018

במחיאות כפיים סוערות, נחתמו 4 ההצגות של "הדיבוק" בטורונטו ובניו-יורק!

מידע שימושי על נגישות האתר

תיאטרון גשר יציג בארה"ב ובקנדה את ההצגות "הדיבוק" ו"במנהרה" - ויתארח בפסטיבלים ותיאטראות בטורונטו, ניו יורק ופיטסבורג


הבמאי נועם שמואל יעלה בבכורה ישראלית את הרומן הראשון של הסופר האמריקני ממוצא אפגני

ההצגה "יאקיש ופוצ'ה" בפסטיבל בסיביו

מאיה זיו מתכנית "העולם הבוקר" משתפת את התרשמותה מהצגות הילדים שלנו

הבוקר קיימנו מסיבת עיתונאים בנושא הפסטיבל בהשתתפות ראש העיר, מר רון חולדאי, לנה קריינדלין, מנכ"ל תיאטרון גשר, נעם סמל, המנהל האמנותי של הפסטיבל, אורי שובל, מנכ''ל המישלמה ליפו, סגן שגריר טורקיה בישראל, אומט דניז, רועי חן, דרמרטורג תיאטרון גשר.

חדשות נוספות