top banner
ויקטור ריסקין

ויקטור ריסקין

ויקטור ריסקין

כתיבה: טלילה בן-זכאי

עריכה:  בינה אופק 

יוני 2008

צוות ההקמה הראשון של תיאטרון 'גשר', החל לפעול בתחילת 1990. אני הצטרפתי כשנתיים מאוחר יותר, כאשר התקבל סכום כסף, שאפשר לתיאטרון להעסיק עובדים בשכר.

בעקבות מודעה שהתפרסמה בעיתון, הגעתי לפגישהעם רומןקבטנר, בתקוה לקבל את תפקיד המנהל הטכני. אחרי כחודש זומנתי לפגישה עם סלאבה, שהסביר לי כי תפקיד זה כבד מאויש, אבל הוא יכול להציע לי משרה בהנהלת חשבונות.

הנהלת חשבונות לא היה מקצוע מועדף עלי.  במוסקבה למדתי כלכלה ועבדתי ככלכלן-חוקר במכון לחקר הכלכלה. כשנתיים לפני העליה ארצה, הובילו אותי נסיבות החיים לעבוד כמנהל טכני ואדמיניסטרטיבי בלהקת הבלט הקאמרי של מוסקבה. זו הייתה גם הסיבה שחיפשתי עבודה ב'גשר', אך שם, כאמור, היו זקוקים למנהל חשבונות דובר רוסית וגם קצת עברית, עם ניסיון מסוים במקצוע זה בארץ. את הנסיון רכשתי בקבוץ.

עליתי לארץ עם אשתי ושני בני ב-1.1.91. כשהגענו לנמל התעופה בן גוריון, קיבלנו אלף ושלוש מאות שקלים ועם זה היינו צריכים להתחיל להסתדר. היה ברור שאפילו לשכר דירה זה לא יספיק, אז כשחברים הציעו לנו ללכת לקבוץ, חשבנו שזה רעיון לא רע.

הגענו לראיון ושם, על אחת הדלתות, הייתה הודעה ש'כאן מדברים גם אנגלית'. מכיוון שאשתי דוברת שפות אחדות, ניגשנו לשם. לא היה שם איש מלבדנו והתקבלנו בלבביות. כך הגענו לאידמית.

כדי להכין עצמי לעבודה, עברתי קורס בהנהלת חשבונות.

נשארנו בקבוץ כשנה וחצי ואז, כשהתאפשר לנו, קנינו קראווילה באשקלון, בעזרת מענק והלוואה. שם עבדתי בהנהלת חשבונות של אחד המפעלים.

על תיאטרון'גשר' שמענו עוד בקבוץ, אך לא ייחסנו לו חשיבות. נראה היה לנו שזה מעין חוג לדרמה, המנסה כוחו בהצגות לעולים דוברי רוסית.

בשנת תשעים ושלוש, כשהתפרסמה המודעה בשפה הרוסית בעיתון 'ווסטי',  כבר היו לתיאטרון מוניטין, עם הצגות לא מעטות, שזכו להתלהבות הקהל והביקורת.

כשהתחלתי לעבוד ב'גשר', היו המשרדים באולם 'נחמני', אבל כסף לא היה. חשבונות התיאטרון היו מעוקלים, ההכנסות ממכירת הכרטיסים הועברו מיד לתשלום חובות ומקדמות לעובדים, אבל האווירה הייתה נפלאה - קבוצה של אנשים צעירים, חדורי אמונה במה שהם עושים ומוכנים לכל מאמץ. הם לא בחלו בשום עבודה, לא ספרו שעות עבודה. הייתה תחושה שבונים משהו חדש במדינה חדשה. הייתה תקופה שארבעה חדשים לא קיבלו משכורת. אין לי מושג איך האנשים שרדו. כולם היו שקועים בחובות, אבל האדרנלין השתולל.

מבחינתי, הקושי הגדול היה בכך שמראש לא נקבעו שום נוהלים. צריך היה להמציא אותם תוך כדי מאבק ההישרדות. תיאטרון 'גשר' לא נכלל ב'דו"ח שלח', על כן לא תוקצב כשאר התיאטראות ומאז ועד היום הוא פועל בחסר. צריך לזכור שבאנו מארץ קומוניסטית והיינו צריכים ללמוד, איך פועלים בתוך סביבה כלכלית כל כך שונה.

בתיאטרון, כמו בתיאטרון, יש גלים - כשיש הצגה טובה ש'רצה' ויש הכנסות, אפשר לחייך. כשיש כשלון קופתי, זה נראה כמו סוף העולם. ואמנם, חיינו בין משבר אחד לשני.

השיא אירע כעבור חמש שנים בערך, כאשר נוצר קרע בין סלאבה לייבגני והמוסד התפרק לשניים. הצוות הניהולי מנה שמונה אנשים. ששה פרשו עם סלאבה (ביניהם לנה קריינדלינה, שהייתה חברתה הטובה של קטיה, אשתו של סלאבה). נשארנו רק רומן ואני. למה נשארתי?

ראשית, חשבתי שתיאטרון עומד יותר על המנהל האמנותי ופחות על המנהל האדמיניסטרטיבי, הניתן להחלפה. שנית - האמנתי כי העובדה שכל השחקנים נשארו, מעלה סבירות גבוהה שהתיאטרון ימשיך לפעול. שלישית - שמרתי על מקום עבודתי. עם משפחה הכוללת אשה ושני בנים וכן משכנתא והלוואות, אתה לא יכול להיכנס להרפתקאות. האמנתי שלא יתנו לתיאטרון ליפול.

וכך היה. שולמית אלוני, שכיהנה אז כשרת התרבות, מינתה אתאורי לוילמנכ"ל התיאטרון. אורי הגיע עם תחושה חזקה שצריך לעזור לעולים. הוא הביא אתו נוהלי עבודה כמו בתיאטרונים אחרים, דאג לתנאי עבודה הוגנים לשחקנים ולעובדים, וקיבל על עצמו לתקן את הליקויים שנמצאו בדו"ח ההרסני של מבקר העמותות.

תיאטרון  'גשר' הוא לדעתי תופעה חד פעמית. נוצר כאן צירוף מקרים, שאפשר לקבוצת אמנים-עולים לדבוק באמנותם  ולהשתלב בחיים בארץ.

התפקיד שלי, חשב התיאטרון, הוא מאד שוחק. כמעט בכל חודש אני נמצא בתחושה, שלא אוכל לשלם משכורות. תמיד צריך לתמרן ולדחות תשלומים לספקים.

עד עכשיו, איכשהו, יצאנו מכל 'ברוך' ולא התמוטטנו. אני תמיד מודאג, כי העיניים שלי הן של אדם פסימי, הנושא על גבו אלפיים שנות גלות.

אני אמנם מודאג, אבל תמיד גם מקווה לטוב.

לרכישת כרטיס לחצו כאן

לוח הצגות

הצגות קרובות:
יום א' 21.10.2018 שעה 20:00

חדשות

הכירו את מחזור א', הראשון לסיים את *סדנת הבמה של תיאטרון גשר*!


הקרנות חד פעמיות של הסרטים הבולטים וזוכי הפרסים של 2018

במחיאות כפיים סוערות, נחתמו 4 ההצגות של "הדיבוק" בטורונטו ובניו-יורק!

מידע שימושי על נגישות האתר

תיאטרון גשר יציג בארה"ב ובקנדה את ההצגות "הדיבוק" ו"במנהרה" - ויתארח בפסטיבלים ותיאטראות בטורונטו, ניו יורק ופיטסבורג


הבמאי נועם שמואל יעלה בבכורה ישראלית את הרומן הראשון של הסופר האמריקני ממוצא אפגני

ההצגה "יאקיש ופוצ'ה" בפסטיבל בסיביו

מאיה זיו מתכנית "העולם הבוקר" משתפת את התרשמותה מהצגות הילדים שלנו

הבוקר קיימנו מסיבת עיתונאים בנושא הפסטיבל בהשתתפות ראש העיר, מר רון חולדאי, לנה קריינדלין, מנכ"ל תיאטרון גשר, נעם סמל, המנהל האמנותי של הפסטיבל, אורי שובל, מנכ''ל המישלמה ליפו, סגן שגריר טורקיה בישראל, אומט דניז, רועי חן, דרמרטורג תיאטרון גשר.

חדשות נוספות