top banner

ברטולד ברכט

  • אלכסנדר אוסטרובסקי
  • אוריפידס
  • ש. אנ-סקי
  • ז'אן אנווי
  • אלכסיי ארבוזוב
  • ניקולאי ארדמן
  • יסאק באבל
  • איגור באוארסימה
  • אריק בוגוסיאן
  • פטריק בסון
  • אמיל ברגינסקי
  • ברטולד ברכט
  • יצחק בשביס-זינגר
  • ניקולאי גוגול
  • קרלו גולדוני
  • ויטולד גומברוביץ'
  • גריגורי גורין
  • מקסים גורקי
  • נטליה גינזבורג
  • ז.ק. גרומברג
  • דוד גרוסמן
  • ז'אן דה לה פונטן
  • פייר אוגוסטין דה-בומרשה
  • פיודור דוסטוייבסקי
  • ג'ו דפייטרו
  • ארז דריגס
  • הומרוס
  • ג'פרי הטשר
  • שטפן היים
  • פטריק זיסקינד
  • רועי חן
  • לב טולסטוי
  • דניס טנוביץ'
  • אנה יבלונסקיה
  • ונדיקט ירופייב
  • חנוך  לוין
  • ולדימיר מאיאקובסקי
  • ולרי מוחריאמוב
  • ז.ב. מולייר
  • ברנרד מלמוד
  • מרטין מק-דונה
  • יהושע סובול
  • טום סטופרד
  • סיימון סטיבנס
  • אוגוסט סטרינדברג
  • דניס פונביזין
  • לואיג'י פירנדלו
  • בראד פרייזר
  • בראיין פריל
  • האחים פרסניאקוב
  • מרי צ'ייס
  • אנטון צ'כוב
  • נואל קוארד
  • נועה קולר
  • גור קורן
  • יולי קים
  • יהושע קנז
  • יורם קניוק
  • ג'ון קריאני
  • יסמינה רזה
  • אלדר ריאזנוב
  • יעקב שבתאי
  • ויליאם שייקספיר
  • מאיר שלו
ברטולד ברכט

ברטולד ברכט

(1898 - 1956), מחזאי, משורר ותיאורטיקן גרמני, ממייסדיאקספרסיוניזם ל"תכליתיות חדשה" ומקומוניזם. יצירתו "אופרה בגרוש" (1928), המבוססת על "אופרת הקבצנים" של ג'ון גיי, זכתה להצלחה רבה בליווי המוסיקה של קורט וייל.

ברכט נקרא בהולדתו אויגן ברתולד פרידריך (Eugen Berthold Friedrich) ברכט, אך נהג להשתמש רק בשמו הפרטי האמצעי, שאותו שינה בנעוריו ל"ברטולט" כמחווה של מרי. למד רפואה בבווריה, ושירת בבית חולים צבאי במלחמת העולם הראשונה, עובדה שיש בה כדי להסביר את הסלידה מן המלחמה הבאה לביטוי ברבים ממחזותיו. בעודו בבווריה החל לכתוב מחזות, ואת הראשונים מהם, "בעל" (כשם האל הכנעני) ו"תופים בלילה" הפיק בשנים 1923-1922. בשנת 1924 עקר לברלין ופנה לתיאטרון, עבד זמן-מה עם הבמאים הידועים מקס ריינהרט וארווין פיסקטור, אך בעיקר פעל בחוג מצומצם של ידידים ועמיתים, שהבולט בהם היה המלחין קורט וייל.

שתי הצלחותיו הגדולות של הצמד, "אופרה בגרוש" (במקור Die Dreigroschenoper) ו"עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני", בשנים 1928 ו-1930, בהתאמה, הביאו לשניים פרסום רב. באותן שנים נעשה ברכטהנאצים לשלטון, נמלט מגרמניה לדנמרק, ומשם לארה"ב. הנאצים שללו ממנו את אזרחותו הגרמנית והטילו איסור על יצירותיו. תקופת שהותו בארה"ב היתה פורייה ביותר, אך הגיעה לסיומה כאשר זומן ברכט להעיד לפני הוועדה לפעולות אי-אמריקניות שהקים סנטור ג'וזף . ב-1947 עזב את ארה"ב לשוויצריה, שם חיבר יצירה תיאורטית חשובה, "האורגנון הקטן לתיאטרון", שהביעה את השקפותיו על הדרמה ותפקידה, לאור התיאוריה המרקסיסטית.

ב-1949 התיישב בברלין המזרחית והקים עם אשתו השחקנית הלנה ויגל (Helene Weigel) להקת תיאטרון משלו, "האנסמבל הברלינאי" (Berliner Ensemble). ב-1954 הוענק לו פרס סטלין, אף שהקומוניסטים המושבעים בארצו מתחו עליו ביקורת חריפה בשל הגלילאו גליליי, המדען שחזר בו מאמונתו המדעית תחת לחץ האינקוויזיציה.

התיאטרון האפי של ברכט שם את הדגש ב"אפקט הניכור", הנוצר כאשר השחקנים המשתתפים במחזה מבצעים את תפקידיהם מתוך מודעות מלאה למניעים הפסיכולוגיים של הדמות ותוך מתן פרשנות ביקורתית עליהם. הם אינם "נכנסים" לדמות, אלא מדברים בשמה, ובמקביל מותחים עליה ביקורת. שיטת משחק זו מונעת מהקהל את היכולת לשקוע בעולם הפנטסיה של המחזה ומשאירה אותו מנוכר להתרחשות. ברכט האמין כי בדרך זו יוכל הקהל להבין את המסר של המחזה בצורה טובה יותר ויישאר נאמן לראייה ביקורתית ומפוכחת.

עוד מיצירתו: "אמא קוראז'" (1941) - מחזה, "ארתורו אוי" (1941) - מחזה, "הנפש הטובה מסצ'ואן" (1942) - מחזה, "שוויק במלחמת העולם השנייה" (1944) - מחזה, "מעגל הגיר הקווקזי" (1949) - מחזה, "גלות המשוררים" - מבחר שירים מהשנים 1914 - 1956.

לרכישת כרטיס לחצו כאן

לוח הצגות

הצגות קרובות:
יום ב' 23.04.2018 שעה 20:00